Slovenská potratová kampaň není etická
Právo na život - to je kampaň zahájená na Slovensku v průběhu září, jako reakce na krok ministerstva zdravotnictví, jež chtělo zrušit tzv. výhradu svědomí. Ta byla na Slovensku zavedena před třemi roky, a to proto, že ne všichni lékaři a lékařky byli ochotni provádět potraty. Letos navíc připadá 50. leté "výročí" legalizace interrupce v bývalém Československu.
Cílem kampaně Právo na život, kterou realizují občanská sdružení Centrum pro bioetickou reformu a Pastro bonus, je odtabuizovat tematiku interrupcí - skrz reálné a pravdivé zobrazení umělého potratu chtějí vzbudit soucit a odpor mezi těmi, jež uměle přerušené těhotenství podporují. Sdružení však zvolilo poněkud drastickou cestu, a sice naturalizovaný záběr na usmrcený plod. Rada pro reklamu už billboardy označila za neetické.
Znásilněné ženy prý potraty neschvalují
Kampaň prý neodsuzuje ženy, které za sebou mají "bolestnou zkušenost interrupce", nýbrž legislativu, jež provádění potratů umožňuje. Jak tvrdí organizátorky a organizátoři, interrupce ve skutečnosti reálné problémy žen neřeší. To podle serveru www.pravonazivot.sk (součást kampaně) potvrzují i americké ženy, které otěhotněly následkem znásilnění - v konečném součtu jim prý potrat provedený v této souvislosti způsobil více problémů, než aby přinesl konkrétní řešení.
Akce proti potratům mají vždy jedno společné - sázejí na šokující prezentaci usmrcených plodů. Nejinak je tomu také v tomto případě. Na billboardu, jenž po celém Slovensku propaguje kampaň Právo na život, jsou detailní záběry 11týdenního plodu po interrupci, včetně všech detailů. Ústředním mottem se pak stal slogen "Tobě právo na život odepřeno nebylo". Spolu s tím je na billboardu ještě údaj o počtu provedených potratů.
Kampaň proti interrupcím chce v první řadě vyvolat výčitky u žen, jež už potrat prodělaly. Na tom se schoduje většina psychologů a psycholožek, když uvádějí, že podobné záběry mohou ženy značně traumatizovat. To pak znamená, že ženy, které potrat absolvovaly a následně spatřily podobnou kampaň, zažívají psychický šok hned dvakrát po sobě. Poprvé, když potrat podstupují, podruhé, když čelí přímé konfrontaci.
Organizátoři navíc neberou v potaz fakt, že na Slovensku rok od roku počet potratů klesá, naopak zdůrazňují, že "ještě vloni matky zabily každé páté dítě".
Reklama není etická
Slovenská Rada pro reklamu označila reklamu za neetickou. Pokud prý sdružení usiluje o takovou drastickou prezentaci, mělo k tomu zvolit vhodnější prostředky, např. ordinace gynekologů.
Kampaň lze totiž shlédnout po celém Slovensku, některé z billboardů se dokonce objevily před školami.
Občanské sdružení Centrum pro bioetickou reformu se ale ohrazuje tím, že billboardy prezentují sociální a politický problém uměle přerušeného těhotenství. Mají prý vzdělávat veřejnost a přimět ji k tomu, aby ke každému novému životu přistupovala s úctou a tak chránila nenarozené děti. Otázkou však zůstává, zda je právě tohle vhodný způsob - opravdu je potřeba vzdělávat i školní mládež touto cestou?
Zbývá ještě doplnit, že ministerstvo zdravotnictví nakonec pod tlakem veřejnosti ustoupilo a výhradu svědomí ponechalo. Zdravotnickému personálu tak i nadále zůstává možnost odmítnout provedení potratu, pakliže se to neslučuje s jejich svědomím.