Nové reklamy: Žena jen jako bezvýznamný kus masa
Přeřízne (přefikne) všechno, když jí máte plné zuby, můžete ji srolovat - to jsou slogany ze dvou reklam, které se poslední dobou objevily. První reklama zobrazuje nahé ženské tělo, druhá dává muži možnost srolovat svou ženu, a to proto, aby ji umlčel. Obě reklamy v sobě spojují tradiční stereotypy: činí z ženy pouhý objekt, zneužívají nahé ženské tělo, evokují násilí a vyvolávají dojem, že pokud se žena muži "znechutí", může se jí jednoduše zbavit.
Zbývá už jen doplnit, že ani jeden produkt není určen pro ženy, přesto se ženy stávají ústředními postavami.
Není to tak dávno, co Rada Evropy vyrazila do boje proti sexismu v reklamě. To tuzemská Rada pro reklamu se už několikrát proti spotům, které zneužívají ženské tělo a degradují ženy, ohradila a označila je za neetické. Podobná označení se přitom vztahují na všechny reklamy, které zneužívají ženské tělo, aniž by přitom propagovaly výrobky, jenž jsou určeny ženám nebo s nimi určitým způsobem souvisí. Zdá se však, že české firmy na podobné výtky nereagují.
Zejména v případě první reklamy (nože) už nejde o vtip ani o propagaci, která má vyvolat veřejnou diskuzi, což jsou dva nejčastější argumenty, používané jako obhajoba pro takové formáty. Reklama v této podobě totiž propaguje násilí páchané na ženách, způsobem zobrazení a dvojsmyslným titulkem ("přeřízne vše") ho navíc zlehčuje. Spojení nahé tělo-propagovaný výrobek pak může vyvolávat strach a obavy z útoku či ohrožení (symbolika nože jako útočné zbraně, nástroj k zabíjení).
V konečném součtu pak lze tvrdit, že tato reklama je společensky nezodpovědná, neboť ignoruje závažnost problematiky domácího násilí a jakéhokoliv dalšího násilí páchaného na ženách. Celá věc je o to závažnější, že užitý dvojsmysl se tuto oblast snaží ospravedlnit. Nahé ženské tělo je navíc užito jako symbolika pro "kus naporcovaného masa", což je další degradace ženského pohlaví. Reklama není etická, je neslušná, hrubá a urážlivá.
To platí také v případě druhého spotu (Fernet Stock), který vychází z toho, že žena "mele a mele", tak jí muž může zcela jednoduše vypustit. Když se pak žena vypouští, sroluje ji a má pokoj. Obraz pak umocňuje závěrečný slogan: "V ideálním světě můžete ženu vypustit. V reálném světě musíte občas vypustit vy". To všechno směřuje proti ženské důstojnosti.
I v tomto případě můžeme hovořit o zlehčování násilí na ženách, a to zejména u záběru, na němž je zdeformovaný ženský obličej zachycený v okamžiku, kdy je "vypouštění zahájeno". Muž pak vypuštěnou ženu roluje jako nafukovací matračku, v čemž lze spatřovat další negativní konotaci - žena jako bezcenný a nevýznamný kus, který je možné kdykoliv odstranit a dát pryč ...
Klára Zelenková
Komentáře
Přehled komentářů
Reklamu s noži neznám, ale na Fernet znám dobře... Co z toho pro boha děláte? Vždy když jde jakákoliv holka z e čtvrti do hospody, sama se taky zasměje (když přijde na téma fernet a nová reklama), chlapi ji berou povidaj si s ni a na pivo ji i pozvou... Proc je na reklame s nozi zena? pac muzske telo se proste na takoveto ucely nehodi, uprimne jsme proste hezci (pravda, že to není tak vkusné jako na fernet;) a ted k "dalsie reklamy" Obe 2 reklamy s televizi a prepinanim (jednou na muze jednou na zenu) byly stvoreny uplne ve stejnou dobu a ve vysilani se střídali.. Holt vymetený holky, co maj pocit, že se jim ubližuje, nevidí, že maj vlastně ještě daleko navrch a vidí jen to co chtějí.. chtěj totiž vidět, že se jim ubližuje, aby mohli řvát a remcat - Přesně jako ta v reklame na fernet (to jen dokazuje genialitu reklamy =) Takze holky proberte se packo
fakt pěkné reklamy
(howgh, 11. 2. 2009 12:38)odhaduju, že Klára má mindrák, že by něco tak vtipného nedokázala vymyslet
poucenie
(ine reklamy, 18. 12. 2008 23:10)ako so surodencom. Ak to nechate tak, budu v tom pokracovat. Ak to poviete rodicom, budu sa vyhovarat na svoje prava. Ak im ukazete, ze ste schopni sa branit, obmedzia svoje spravanie, ale stale su schopni skusat, co si mozu dovolit. Ten surodenec nebude chciet, aby zas ten druhy hystercil, stazoval sa rodicom, je treba nejaka autorita, ale nie Europsky parlament, OSN, ale miestna.
dalsie reklamy
(ine reklamy, 18. 12. 2008 22:59)Bola jedna reklama na televizor, v skorsich hodinach bola o tom, ako muz mohol prepnut kanal, az ked dal zene lak na nechty. Aby sa nepovedalo, vymysleli aj druhu verziu, kde zena odlaka muza od televizie tak, ze mu poda auticko. Hadajte kolkokrat vysielali tu druhu verziu. Osobne som ju videla len raz.
Reklama na Fernet
(dimas, 28. 8. 2008 18:19)misto toho aby se zakazala tak obletela cely svet a lidi bavi, hnus.
Dobrý
(Jirka, 21. 10. 2007 20:16)Tu reklamu na Ferneta jsem teď našel na netu a fakt dost dobrá:D Dík za typ!
O co vám jde?
(Hana, 12. 2. 2009 15:15)