Když redaktor sám upozorní na stereotyp. A pak se ho snaží vyvrátit
Redaktor přílohy Hi-tech Luboš Korbel v dnešním vydání MF DNES píše o mobilních telefonech pro ženy. Cílem textu je poradit všem, kteří uvažují o koupi "typicky ženského mobilu". A poukázat na odlišnosti mezi pohlavími, jež jsou spojeny s užíváním tohoto přístroje.
Tematika je zpracována dle zásad rovnoprávného zobrazování obou pohlaví, byť zaměření na ženy a jejich zvyklosti je zde stěžejní. Autor textu se ale vyhýbá tradičnímu zpracování s předsudky - na možné stereotypy navíc sám upozorňuje. To samé už ale neplatí o příspěvku, který tematiku mobilů pro ženy uvádí (zpracoval ho jiný autor). Porovnejme nyní rozdíly.
Text první: Ženy chtějí to, muži zase to
V úvodu příspěvku Luboš Korbel uvádí: "Ženám jde především o vzhled mobilního telefonu, vlastní výbava je většinou až na druhém místě." Pod tímto textem se nachází další odstavec nazvaný "stereotypy, nebo realita?" Autor textu pak navazuje na předchozí sdělení, že ženy u mobilu zaujme především design. "Zdá se vám, že jde pouze o tradiční stereotypy? Ne, ženy opravdu používají mobil jinak než muži a platí to jak pro hovory, tak při výběru přístroje."
V dalším textu se pak Korbel odvolává na statistiky mobilních operátorů, z nichž např. vychází, že ženy volají v průměru o 18 sekund déle než muži, stejně tak napíší v průměru o 20 textových zpráv více. "Ještě někdo pochybuje, že ženy se k telefonu chovají jinak než muži?" ptá se Korbel.
Následuje odstavec o tom, že pro ženy je mobil módním doplňkem. "Ano, muže vzhled také zajímá, ale většinou není tím prvním, co je v obchodě zaujme. To ženy ocení, že klasickou černou a stříbrnou stále častěji nahrazuje růžová, červená, u některých modelů i jiné barvy."
Text druhý: Tradiční stereotypizace
Zatímco Luboš Korbel se ve svém příspěvku dokázal odprostit od stereotypní prezentace žen, jeho kolega Petr Koubský už tak "objektivní" nebyl. Už jenom proto, že v úvodu svého textu zmínil tradiční narážku: "Žena a mobilní telefon? Snad by se to téma dalo odbýt žertem; a určitě by se dalo odbýt hrubým a špatným žertem, což přenecháme jiným."
Závěrečné hodnocení obou textů |
Při tvorbě pozitivně hodnoceného textu ("Vzhled na prvním místě") si byl autor vědom tradičních stereotypů, jež texty vycházející z podobné tematiky často obsahují. Proto je ihned v úvodu vyvrátil tím, že na ně sám poukázal a na místo domněnek přišel s konkrétními statistikami a zjištěními, podporujícími jeho tvrzení.
Celkově je text vyvážený, vychází z tendencí rovnoprávně zobrazovat obě pohlaví. Svědčí o tom například tento úryvek: "Zatímco si muži rádi hrají, proto je pro ně důležitý telefon nabitý nejrůznějšími funkcemi, u žen je při výběru mobilního telefonu klíčem k úspěchu provedení."
Přestože námět "určité mobily jsou spíše pro ženy" v textu dominuje, je zpracován na základě fakt (viz statistiky, průzkumy a údaje o prodejnosti jednotlivých modelů), nikoliv za pomoci běžně užívaných předsudků. Autor textu sice upozorňuje na rozdíly mezi muži a ženami, ty však nevycházejí ze stereotypních tendencí, nýbrž z reality.
Publikování obou příspěvků poukazuje na to, že způsob prezentace tematiky související se ženami není jednotný. Dokonce i na jedné stránce (respektive v jedné příloze) se může objevit korektní i nekorektní zpracování. Spíše než redakční záměr v tomto případě rozhoduje záměr jednotlivce a jeho celkové smýšelní.
(kz)
zdroj: Korbel, Luboš. "Vzhled na prvním místě", MF DNES, 21.8.2007, roč. 18, č. 194, s. 3 (příloha Hi-tech); Koubský, Petr. "Mobily pro ženy: jenom byznys", tamtéž.