Expertka: Reklama před 20 lety prezentovala ženy jako hloupé puťky
Lidové noviny publikovaly rozhovory s reklamní expertkou Rochelle Shelly Lazarus, generální ředitelkou agentury Ogilvy & Mather. Šéfka světoznámé společnosti srovnává dnešní reklamu s tou, která dominovala před dvaceti lety. Vždy ji prý zarazí způsob, jakým se v těchto reklamách prezentovaly ženy. Ty se tehdy bez výjimky objevovaly jako hloupé ženy v domácnosti, které nezajímalo nic jiného než jak mít čistší dům, bělejší košile nebo jak uvařit lepší jídlo.
Zdá se však, že přinejmenším v ČR stávající reklamní praxe vychází ze stejné podstaty, vždyť reklamy na prací prášky, čisticí prostředky a pomocníky do kuchyně, usnadňující přípravu rodinné večeře nebo oběda, mezi ostatními spoty výrazně převládají. Navzdory tomuto tvrzení se ale první změna už objevuje na obzoru (svědčí o tom například text publikovaný na těchto stránkách 24.3.2007) ...
Ale zpátky k rozhovoru. V nedávném průzkumu agentury Ogilvy & Mather se staly předmětem výzkumu právě tyto inzeráty. "Ukazovaly jsem je větší skupině žen, z nichž mnohým bylo kolem dvacítky. A ony si myslely, že ty reklamy jsou jen vtipy! Odmítaly uvěřit, že to byly skutečné inzeráty, myslely si, že to byla jen součást nějakého žertu a my jsme říkali ne, tohle bylo opravdové," říká expertka.
V rozhovoru se dále objevuje zmínka o kampani pro kosmetiku Dove, kde se namísto modelek objevily skutečné ženy. Šlo o Kampaň za skutečnou krásu (spot ke shlédnutí zde), která byla podmíněna výsledky průzkumu, podle nichž se jen dvě procenta žen na světě považují za krásné. "Všechny nás to šokovalo, že jich bylo tak málo," vzpomíná Rochelle Lazarus, "tak jsme si říkali, jak vlastně definovat krásu? Začali jsme se o tom bavit a ten nápad byl najednou tu. Použili jsme do reklamy opravdové ženy, některé z nich byly silnější, prostě žádné modelky."
Teď už jen zbývá věřit, že podobný trend budou následovat i další společnosti ...
Kdo je Rochelle Shelly Lazarus
Děvětapadesátiletá šéfka jedné z největších reklamních agentur Ogilvy & Mather začínala ve firmě před 36 lety na nejnižších pozicích. Později se stala ředitelkou americké pobočky. Prezidentkou celé firmy je už deset let. Podle časopisu Time patří mezi padesátku nejvlivnějších žen světa, ve svém oboru je navíc považována za expertku.
(kz)